Ik voel, ik voel, wat jij OOK voelt…

Je zit in gesprek en je merkt aan je gesprekspartner dat hij geïrriteerd is. Je merkt dat je zelf ook irritaties begint te krijgen. Na een tijdje ben je zelfs behoorlijk geïrriteerd geraakt, terwijl je van te voren zo open en relaxt het gesprek in ging.

Herkenbaar? Kun jij (zonder verklaarbare reden) ineens geïrriteerd raken, boos zijn, down voelen, ect? Zo vervelend, als je ineens switch van stemming. Je hebt je misschien wel eens afgevraagd of je niet gewoon gek aan het worden was? Ooit er over nagedacht dat deze gevoelens misschien niet eens van jou zijn, maar van de ander? Heb je wel is gehoord van; het overnemen van gevoelens? Dit noemen ze ook wel onbedoeld afstemmen op de ander. Voelen eigenlijk wat de ander voelt. Dit gaat vaak onbewust, waardoor je niet weet dat je de stemming van de ander hebt overgenomen. Voor veel gevoelige mensen is dit zeer herkenbaar. Door hun gevoeligheid zijn ze enorm meelevend en nemen ze gevoelens van anderen onbewust over.

Bij zwangere vrouwen is dit ook terug te zien. Een zielige reclame op tv? Dikke kans dat de zwangere vrouw daar een traantje om moet laten. Door al die hormonen is ze namelijk veel gevoeliger geworden en leeft ze intens mee met de persoon op tv. Ze voelt dan als het ware de emotie van de persoon op tv.

Allemaal hebben wij een bepaald inlevingsvermogen. De een heeft dit wat meer en sterker ontwikkeld als de ander. In hoeverre kan jij meeleven met een ander? Je verplaatsen in een ander? Een goed inlevingsvermogen hebben is heel fijn. Je wordt daardoor al snel socialer gevonden. Zolang het bij meeleven blijft en niet veranderd in meelijden is het goed. Het overnemen van negatieve gevoelens is namelijk erg vervelend.

Maar hoe voorkom je nu dat je gaat overnemen? En hoe leer je nu jezelf meer in te leven in de ander?
1. Allereerst is het belangrijk, dat je leert herkennen of het gevoel van jou is of de ander? Is het van jezelf, vraag je dan af waar dit gevoel vandaan komt? Welke gedachte veroorzaakt dit gevoel? Hoe kan je die gedachte keren?
2. Is het gevoel van de ander? Probeer er dan achter te komen van wie dit was? Wetende dat het gevoel niet van jou is zorgt al voor een bepaalde rust.
Blijft het gevoel van de ander bij je? Dan is het belangrijk dat je terugkeert naar je eigen lichaam. Doordat je (onbedoeld) afstemt op de ander, raak je het contact met je eigen gevoel en lichaam kwijt. Als je ook nog eens last hebt van het gevoel van de ander is het belangrijk terug te keren naar je eigen lichaam. Dit kun je doen door je te richten op:
– Je ademhaling. Bewust ademhalen eigenlijk. Adem diep in via je neus en adem rustig uit via je mond (buikademhaling).
– Terugkeren naar je eigen lichaam kan ook door te voelen hoe je lichaam voelt. Zet je voeten stevig op de grond en voel hoe je voeten de grond raken. Zit je of sta je? Als je zit; voel dan hoe je billen de zitting raken en hoe je in de stoel wegzakt. Je bent nu bewuster bezig met je eigen lichaam.
– Op internet zijn er diverse gratis bodyscans en meditaties te vinden. Bij een bodyscan loop je eigenlijk in gedachte langs ieder deel van je lichaam. Je kijkt hoe ieder deel van je lichaam zich voelt. Meditaties helpen ook bij het bewuster worden van je eigen lichaam.
– Ben je een heel gevoelig persoon? Dan zou je in drukke ruimtes veel last kunnen hebben van de gevoelens van anderen. Je leren afschermen is dan echter heel fijn, zodat je deze gevoelens niet snel overneemt en overprikkeling voorkomt. Je afschermen kan door denkbeeldig iets om jezelf heen plaatsten. Kijk wat goed voelt voor jou.
3. Tijdens het douchen alle gevoelens van anderen letterlijk van je af te spoelen. Het liefste ’s avonds, zodat je ‘schoon’ en rustig je bed in gaat.
4. Heb je een gevoelig kind, die ook snel alle gevoelens van anderen oppikt? Help je kind zich dan ook bewuster te worden van zijn eigen lichaam. Je hebt speciale kindermeditaties op internet staan. Maar ook kan trampoline springen, zware dingen tillen en veel beweging je kind helpen om terug te keren naar zijn of haar eigen lichaam.

Hoe kun jij je nu beter inleven in de ander?
1. Probeer de ander te lezen. Dit wil zeggen dat je goed probeert te kijken naar de ander. Wat voor indruk maakt de ander op jou? Hoe lijkt de ander zich te voelen? Wat voor lichaamshouding heeft de ander? Wat zegt deze lichaamshouding over de ander?
2. Welke overeenkomsten hebben jij en je gesprekpartner? Bijvoorbeeld; jullie zijn allebei moeder, hebben dezelfde functie, ect. Door naar overeenkomsten te kijken, voel jij je al snel meer verbonden met de ander. Hierdoor creëer je meer empathie voor de ander.

Door vaker bewuster naar de ander te kijken, groeit je inlevingsvermogen. Zorg er wel voor dat je geen gevoelens gaat overnemen.

Succes met oefenen:)

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.