Attention please

Met deze blog hoop ik bewustwording te creëren. Bewustwording helpt ons iets waar te nemen, waardoor wij dingen kunnen voorkomen of veranderen. Door ons drukke leven zijn wij ons niet altijd bewust van onszelf en onze omgeving. Dit komt vaak door het gebrek aan tijd. Wij proberen het maximale uit onze dag te halen. Veel dingen gaan in een waas aan ons voorbij. Zo zonde, want het is zo belangrijk om af en toe is stil te staan (bewust te worden). Aandacht te hebben voor wat je voelt, denkt, ziet, hoe je handelt, hoe jij je gedraagt, ect. Altijd maar door en door gaan en geen aandacht hebben heeft gevolgen. Niet alleen voor je gemoedstoestand, maar ook voor je gezondheid. En niet alleen voor jezelf, maar ook voor je omgeving en je kinderen. Bewustwording zorgt ook voor opluchting. Je bent meer in contact met dat wat je wilt/voelt en dat geeft dan ook weer meer energie (als je hier natuurlijk gehoor aan geeft). Heb ik jouw aandacht? Lees dan vooral verder.

Je hebt maar één lijf en daar moet je zuinig op zijn. Heel veel is vervangbaar, maar je lijf niet. Je lijf geeft signalen aan je af. Als je deze negeert dan kan dat grote gevolgen met zich meebrengen. Je kan lichamelijke klachten krijgen, maar ook geestelijke. Zie ons lijf als een computer. Zo nu en dan geeft je computer aan dat je iets moet updaten. Je krijgt hierbij vaak drie opties, een later moment, nu of niet. Je kunt heel veel keer op niet of later klikken, maar dan ineens.. ERROR. Je computer loopt vast, waardoor er misschien wel bestanden verloren gaan of misschien moet je hem wel laten maken. Dit vraagt ten eerste al meer tijd dan even een keer updaten. Ten tweede moet je geluk hebben als het nog allemaal te maken is. Zo werkt het ook met je lijf. Je hebt bijvoorbeeld eerst last van je arm. Je negeert dit, uiteindelijk heb je misschien zo’n fikse ontsteking gekregen, waardoor je medicatie moet of misschien wel geopereerd moet worden. En wat denk je van een burn-out? Die komt ook door het negeren van signalen van je lijf. Luister daarom goed naar de signalen van je lijf.

Het verwerken van onze gedachten en emoties is ook zo belangrijk. Hoeveel onderzoek is er al niet gedaan naar stress en lichamelijke klachten? Dat stress zoveel kan veroorzaken? En nog nemen wij geen actie met zijn alle en racen maar door. Zeker voor de gevoelige mens is vaker aandacht hebben voor hoe jij je voelt belangrijk. Mensen die heel gevoelig zijn nemen heel veel emoties op van anderen. Zeker de kinderen van nu zijn extreem gevoelig. Ze nemen zoveel op. Niet alleen thuis, op school, maar op alle plekken. Als je veel emoties van anderen opneemt dan raak je overspoelt/overprikkelt. Zeker bij kinderen zien wij dit heel erg terug. Help daarom kinderen met bewustwording van hun lijf en gevoel. Hieronder een aantal tips die jou en/of je kind daarbij kunnen helpen:

Stap 1: Begin nu
Van uitstel komt afstel, dus begin daarom nu. Je hebt een moment genomen om dit te lezen, dus verleng je momentje even en ga aan de slag:
– Sluit je ogen en adem is heel diep in en uit. Volg hierbij je ademhaling.
– Ga met je aandacht naar je lichaam. Loop in gedachten langs heel je lichaam. Voel je ergens spanning of pijn? Hoe is het met je energielevel? Ben je moe?
– Heb je stress of spanningen?
– Hoe is je humeur? Welke emotie voel jij? (Voor de gevoelige mens, vraag je is af of die emotie van jou of de ander is?)
Dit lijkt heel veel werk, maar is zo gedaan. Bouw zulke momenten vaker in. Bijvoorbeeld, als je naar de wc gaat, koffie gaat halen, ect. Bewust worden kun je snel leren, maar probeer het ook vast te houden. Niet even snel een paar weken doen en dan stoppen. Zorg dat je dit altijd blijft doen.

Stap 2: Koppel er acties aan
Bewust worden is altijd stap 1, maar alleen het waarnemen/(h)erkennen is niet altijd voldoende. Bijvoorbeeld je merkt op dat je moe bent. Kan je er op dit moment iets mee? Bijvoorbeeld een powernap doen? Als je aan het werk bent, op school zit of kinderen hebt dan is een powernap inlassen lastig. Wellicht kun je een rustmoment pakken, door even een rondje te lopen of een kop thee/koffie drinken? Misschien ’s avonds vroeger naar bed gaan, zodat je lijf tot rust komt? Voldoende slapen is heel belangrijk voor je gezondheid. Bij te weinig slaapuren kun je oververmoeid raken, waardoor je alleen nog maar slechter slaapt of ziek wordt. Misschien voel je wel dat je last van je rug hebt en is het goed om even wat te bewegen. Kijk welke acties jij aan een gevoel kunt koppelen.

Stap 3: Stilstaan bij emoties/gedachten
Het lijkt makkelijker om negatieve gedachten en emoties de kop in te drukken. We denken vaak dat, wat wij niet zien er niet meer is. Dat is een mooie theorie, alleen gaat die in de praktijk niet altijd zo op. Emoties en gedachten zijn zoiets als het afgaan van een brandalarm. Je kunt het alarm wel uitzetten, maar als je de brand niet blust, zal hij steeds opnieuw blijven afgaan.
– De eerste stap is het (h)erkennen van een gedachte/emotie.
– Belangrijk weer om te checken of dit jouw emotie is of van een ander is? Als je net met iemand bent samen geweest die heel verdrietig was en je voelt je nu ook heel verdrietig, dan is de kans groot dat die emotie van de ander is. Dat alleen al (h)erkennen is vaak genoeg om de emotie los te laten.
– Voel je dat de emotie van jezelf is? Vraag jezelf dan af, wat het maakt dat je die emotie voelt? Welke gedachte zit er achter? Verwerk de emotie (zie ook mijn blog emoties). Verwerk daarna ook de gedachte door hem om te buigen naar een positieve gedachte. Merk je dat je steeds dezelfde negatieve gedachte hebt en kan je deze niet ombuigen naar een positieve gedachte? Klik dan op EMDR

Stap 4: Schrijven
Een goede manier om je bewustzijn te vergroten is schrijven. Schrijf maar is over hoe je voelt en over je emotionele ervaringen, dan breng je vanzelf een bewustwordingsproces opgang. Door het op te schrijven, neem je een bepaalde afstand van je emoties/gevoelen en ervaringen. Je ziet misschien hierdoor wel nieuwe mogelijkheden of krijgt er een ander zich op, waardoor je het beter kan verwerken. Soms kun je door iets op te schrijven, het ook letterlijk van je af schrijven. Zie hieronder ook het ‘gevoelensblad’ voor kinderen. Laat kinderen zo vaak mogelijk opschrijven wat ze hebben gevoeld. Ook is het goed om iedere dag (liefst in de avond) even op te schrijven, wat er die dag goed is gegaan. Waar ben je trots op? Op welke inspanningen? Waar ben je dankbaar voor? Voor kinderen noem ik dit altijd het successenschriftje. Door naar je kwaliteiten te kijken en naar de positieve dingen van die dag, versterk jij je positieve gedachten.

Stap 5: Ben in het hier en nu
Wat gaat de tijd toch snel hé? Een week, maand en zelfs een jaar is niks. Zeker sinds de geboorte van mijn dochter vliegt de tijd voor mij echt voorbij. Iedere keer verbaas ik mij erover wat ze allemaal kan en soms zou ik zo graag de tijd even stil zetten. Dit komt ook, omdat ik niet altijd in het hier en nu ben. In mijn hoofd ben ik vaak met honderd dingen tegelijk bezig en dat is zo zonde. Niet alleen omdat het totaal niet productief is, maar ik zo ook de kleine dingen (die vaak later de grotere dingen blijken te zijn) mis. Ik heb mij voorgenomen om vaker even stil te staan. Echt in het hier en nu te zijn. Bijvoorbeeld als ik een spelletje met mijn dochter doe, daar helemaal bij te zijn en niet mijn gedachten af te laten dwalen naar dingen die ik moet doen. Heel eerlijk, dat valt niet altijd mee. Maar ik merk dat als ik het wel doe, dit mij meer rust geeft en dit wordt beloond met een glimlach van mijn dochter. Probeer vaker in het hier en nu te zijn. Laat je niet afleiden door allerlei gedachten. Sta is stil bij wat je allemaal ziet. Vaak zien wij de mooie dingen niet, omdat wij niet echt kijken. Vaker in het hier en nu zijn, geeft rust.

Soms spelen er dingen onbewust, die je niet zelf bewust kan maken. Je merkt dat je bijvoorbeeld niet lekker in je vel zit, stress of spanningen hebt. Je kunt alleen de oorzaak niet vinden. EMDR kan je hierbij helpen. Het mooie van EMDR is dat het helpt om het onbewuste, bewust te maken. EMDR helpt je dan ook bij het verwerken hiervan. Wil je bewuster worden? Wil je negatieve gedachten, emoties, stress en spanningen loslaten? Meer informatie over EMDR? Neem dan contact op.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.